Bra beslut eller kollektiv bestraffning?

För en tid sedan skrev jag en blogg om att köerna till uppkörningen var orimligt långa och att regeringen ville låta privata enteprenörer ta hand om dessa prov. Detta skrev jag om i "Felprioriterat angående privat körkort".

Nu är det så att i november så skrev regeringen ett förordnande om att man skulle höja avgifterna, eftersom vägverket gick back 30 miljoner kronor. Genom att höja avgifterna ska man alltså komma åt det faktum att proven som genomförs är för dyra. Allt detta går att läsa om i den här artikeln på DN.se.

Det som är intressant är att jag själv föreslog i min blogg att man skulle höja avgifterna för att komma åt problematiken med de långa köerna. Nu står det visserligen inget om det i artikeln, vilket inte behöver betyda att det inte skulle fungera som ytterligare en positiv effekt av höjningen. Om det nu blir så att köerna minskar så är det naturligtvis ett bra beslut. Fast samtidigt så tror jag inte att en kollektiv bestraffning är att föredra i den här situationen.

Problemet är det här; köerna är för långa eftersom aspiranterna är för dåliga. Lösningen som skulle innebära en höjning av avgifterna skulle inte bara slå mot de som är dåliga, utan skulle även slå mot de aspiranter som är väl förberedda. Att införa en generell höjning av avgiften i syfte att minska på köerna skulle därför te sig som orättvis. Mitt nya uppdaterade förslag är att det ska ske en stegvis höjning av avgiften för varje ny gång man genomför sitt körkortsprov. Exempelvis kan det vara så att man för varje gång höjer avgiften med (slumpsumman) 50 kronor. Detta skulle alltså fungera som ett incitament för att klara sitt prov den första gången, samtidigt som de duktiga eleverna skulle få betala det vanliga priset för sina prov. Vad jag menar är att man inte ska kollektivt bestraffa alla då ett visst antal till synes medvetet betungar systemet genom att genomgå för många prov.

Kommentarer
Postat av: Jim

En idé kan vara att höja avgiften på "andra chansen" osv.

2007-12-11 @ 12:47:16
URL: http://klubb24.se
Postat av: felicia

standardiserad, vad exakt betyder det? är det så simpelt som det låter? /glad för svar

2007-12-11 @ 13:36:21
URL: http://fgj.blogg.se
Postat av: Rob

Jim:
Det var precis det jag menade med att skriva "stegvis höjning av avgiften för varje ny gång man genomför sitt körkortsprov". Men tack ändå för kommentaren.

felicia:
Tyckte nog mest att "standardiserad" såg ganska så kul ut, och att jag hade tänkt vara mer seriös med mitt bloggande och dela in saker i kategorier. Det handlar i mitt fall om att dela in saker i givna kategorier helt enkelt.

2007-12-11 @ 14:59:04
URL: http://standardiserad.blogg.se
Postat av: Jim

I så fall är vi ju överrens! Missade det.

2007-12-11 @ 15:34:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0