Demokratiska val men ingen demokrati

Med tanke på den nyligen uppkomna krisen i Pakistan så har jag en fundering. Kan man verkligen ha demokratiska val i ett land som Pakistan? Svaret på den frågan är ja men jag tror inte man enbart genom demokratiska val kan införa någon typ av demokrati. Nyligen så läste jag Benjamin R. Barbers bok Jihad vs. McWorld, och i samband med den så diskuterade vi bland annat Pakistan. Till skillnad mot Sverige så är Pakistian fortfarande ett klasnsamhället, där solidariteten helt och hållet ligger hos den egna folkgruppen, exempelvis pashtuner. Man känner helt enkelt inte för resten av människorna i landet på samma sätt, och en medborgerlig identitet som vi har i Sverige är förmodligen nödvändig för att kunna skapa och etablera en demokratisk ordning. Vi gjorde det via diktatoriska institutioner som kungamakten faktiskt var fram tills demokrati infördes. Genom den statliga makten skapades sedan en nationell identitet som fortfarande finns i vårt land, något som vi alla kunde samlas runt, och genom vilket vi sedan kunde skapa ett demokratiskt samhälle (genom den medborgerliga solidariteten).

Vad jag menar är att man i "Jihad"-länderna (Jihad ska inte förväxlas med något krig mot "otrogna", och inte heller förknippas direkt med Islam för den delen, utan är istället en samhällsstruktur uppbyggd på klaner, familj eller liknande. Detta enligt Barbers förklaring.) inte kan hur som helst införa demokrati utan att skapa en medborgerlig solidaritet. Först därefter kan man skapa demokrati.

För mer info om Pakistan, läs DNs eller SVDs artikel.

Kommentarer
Postat av: Malin

Svar: Nejdu spanska är inte riktigt vad jag skulle välja om jag nu fick det..

2007-11-06 @ 14:31:36
URL: http://maaalle.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0