Bättre nu

Skrev ett riktigt dåligt inlägg igår, rent ut sagt uselt, så jag tog bort det. Jag snuvade de läsare som inte hann läsa det på ett inlägg, men som var skit helt enkelt. Att överdriva och dra saker till sin spets (och över den) är inte alltid en så bra idé kom jag på, sanningen är väl att det nästan aldrig är en bra idé särskilt när man pratar om andra människors värderingar. Tänk vad förvirrad du är, som missade det här inlägget, men som sagt, jag tog bort det av en anledning. Själva grundidén till de åsikterna finns dock kvar, och den ena ska jag ju faktiskt skriva en uppsats om. Den andra är en central fråga i den senaste boken vi läste, men jag tänjde ut begreppen alldeles för mycket och det blev bara fel, fel, fel. Grundidén låg alldeles för långt ifrån det jag skrev, så långt att man kan börja ifrågasätta om det verkligen skulle kunna vara den grundidén.

Den första kan sägas vara tanken att moraliska handlingar alltid väger tyngre än moraliska ord. Ordspråket "mycket snack och lite verkstad (eller hockey om man vill)" representerar väl detta. Saken är dock den att ord också har betydelse, vilket jag skrev att jag inte tyckte igår. Anledningen till att jag börjat fundera på detta är de senaste dagarnas engagemang mot gatuvåldet, och att 80 000 människor gått med i en grupp mot detta på Facebook. Att gå med i en grupp där är fruktansvärt lätt och kräver inget engagemang alls, eller ens en åsikt. Jag ställde mig tveksam till moraliska tyngden i handlingen att gå med i en grupp på Facebook, men kom sedan på att det är ju ändå 80 000 människor, och det är fruktansvärt många. Av dessa människor så kanske det finns en liten grupp som verkligen går till handling tack vare Facebook, och då är båda lika värda ur ett moraliskt perpektiv. Spanade in bilden som Metro hade från demonstrationen i Stockholm och såg att det var många ungdomar och många äldre på plats. Jag är tveksam (förutfattad meningar) till om de äldre blivit rekryterade genom Facebook, vilket i så fall betyder att det faktiskt fått genomslag utöver internets gränser, via nyhetsmedia naturligtvis. Det är bra!

Det är allt för den här gången!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0