Skillnaden vinnare/förlorare

I fotboll ska man alltid kämpa för att vinna, det är min övertygelse. Att lägga sig i en match bara för att sätta krokben för ett annat är inget annat än ett svek. Det är inte ett svek mot supportrarna, eller ens mot klubben, det är först och främst ett svek gentemot sporten i sig. Vinnarinstinkten är det jag vill se på fotbollsplaner över hela landet, oavsett om en rivalklubb skulle råka gå och vinna serien. Därför blir jag ledsen när spelare går ut och säher att de INTE vill vinna en match, som AIK-målvakten Daniel Örlund sa i efterdyningarna till 0-0 mot Trelleborg.

?Svårt att se om man vill vinna den?

Nåja, det är kanske främst en besvikelse över att det egna laget inte vann, och därmed var borta ifrån guldstriden. Men varför inte vända en halv förlust till något bättre, en brinnande iver att istället vinna till varje pris för att visa att man spelar fotboll ända tills slutet. Serien är ju faktiskt inte slut förrän slutsignalen gått i den absolut sista matchen. Här kommer dock ett citat till, som jag tror fångar det som jag vill säga med det här blogginlägget. Det är också från en AIK-are, Mats Rubarth till Svd.

"Jag skiter i om vissa vill att vi förlorar så att Djurgården inte vinner ligan, vi har en Uefa-plats att kämpa för och går alltid in på plan för att vinna"


Det är det som är skillnaden mellan en vinnare och en förlorare, enligt hur jag ser på saken.

P.S. Jag använder AIK som ett tydligt exempel, men jag håller fortfarande på himmelsblått! Forza Malmö!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0