Prestation

Jag har haft lite problem med att komma igång med min tenta. Anledningen till detta är att jag inte riktigt vet var jag ska börja någonstans. Vi fick ut fyra stycken frågor, och vi måste klara två för att bli godkända, tre för VG.Jag kommer såklart att besvara allihopa, eftersom det är det lätta sättet att få VG på. Det svåra ligger i att man ska ju börja också.

Jag vet att Eduardo inte kommer att lägga sin bedömning av tentauppgifterna på en jättehög nivå, så jag hade ju kunnat göra vilket jobb som helst och ändå klara det. Men jag har ju det lilla problemet att jag faktiskt vill prestera något som jag själv kan vara nöjd med. Att ta ett G räcker inte för mig, jag vill ligga på min nivå och göra vad jag tycker är rätt. I relation till det har jag dessutom ibland något som kallas prestationsångest. Prestationsångest som kopplas till mina egna krav? Jäklar, det här är komplicerat.

Det finns någonting grundläggande inom mig som säger att jag inte kan klara av någonting eftersom jag är värdelös. Sen finns det den delen som pekar på vad jag har presterat, som visar att jag faktiskt kan klara av saker och gör det riktigt bra till och med. Förnuftet säger såklart att jag ska lyssna på den andra delen, och strunta i den första, men så enkelt är det inte. Kan detta vara orsaken till att jag hela tiden måste hävda mig själv, för mig själv? Att jag inte kan lägga mig automatiskt på "glidarnivån" utan hela tiden måste göra mitt bästa och samtidigt lider av rädslan för att den här gången är det kanske som det bevisas hur dålig och värdelös jag är.

Förra terminen la jag mig på glidarnivån en gång, jag tror att jag måste kunna låta bli att högprestera varje gång, annars kommer jag aldrig att bli nöjd med något jag gör. Dessutom måste man kunna misslyckas någon gång för att verkligen kunna njuta av de gånger man lyckas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0