Nu får det vara nog!

Dopningen inom idrotten börjar irritera mig allt mer. Det kommer upp nya fall hela tiden, men det är kanske inte det värsta. Att idrottare som varit dopade får tävla igen är helt förkastligt. Det gör i princip så att det är ok att dopa sig, eftersom om man åker fast så har man en chans till om ett par år. Så borde regelverket inte fungera. Det är helt enkelt inte tillräckligt avskräckande att idrottare får en chans till. Nu anser jag visserligen också att man ska följa det regelverk som man har, och om regelverket säger att man får tävla efter att man avtjänat en avstängning så ska man få göra det. Fast jag tycker att man ska göra som det brittiska friidrottsförbundet som förbjuder tidgare dopade från att delta i OS. Jag tycker att det är en bra regel, men den har sina brister. De tidigare dopade får nämligen delta i andra stora mästerskap som inomhus-VM. Det är så att Dwain Chambers ska delta, en brittisk sprinter som 2003 åkte dit för att ha använt sig av "konstgjorda steroider" från Balco-laboratoriet. Alla som använder sig av någon typ av dopingpreparat, vare sig det är steroider eller epo eller vad som helst, borde omedelbart stängas av på livstid. Det är viktigt att man sätter ner foten och säger att det här inte är accepterat, att dopningen inte tolereras alls inom idrotten eller någon annanstans.

Att en dopare alltid är en dopare kan vara kontroversiellt att uttal sig om. Men att Kaisa Varis åkt dit två gånger överraskar mig tyvärr inte. Hon började närma sig slutet på sin aktiva karriär och kunde liksom "chansa", ser jag det som. Det är bra att livstids avstängning är straffet, men att det kommer några år för sent. Vi hade helt och hållet sluppit se ytterligare ett dopningfall om hon hade stängts av helt och hållet redan efter första gången. Andra idrottare, som deltar på lika villkor som alla andra, borde få chansen. Unga idrottare som längtar efter att få delta i de stora sammanhangen borde få tävla istället för en gammal fuskare. Det är dags för en förändring av regelverket, så att de med allra största tydlighet säger att dopning inte är tillåtet.

Kommentarer
Postat av: Maria

Ja det kändes lite som sommar igår när jag mumsade på jordgubbarna =)

Haha tyvärr så är jag en tönt som inte gillar andra nötter än saltade jordnötter, har lite svårt för dem med ibland =)

2008-02-13 @ 12:24:21
URL: http://catwalkqueen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0