Ett verktyg

Fyra år sedan de släppte sin senaste skiva, U2 är på väg tillbaka och ska släppa en ny, frågan är bara när. Själv har jag väntat på nyheten om datum för släppet i ungefär ett år, och förra hösten lyssnade jag extremt mycket på U2, mer än vad jag någonsin gjort skulle jag tro. När det inte kom något konkret om det nya albumet, bortsett från att det inte skulle komma, så svalnade det där lyssnandet så småningom. Nu känner jag att det drar igång igen. På jobbet hade jag MP3-spelaren med U2 laddat, och det var riktigt gött. Just nu kollar jag på ZOOTV på DVD, och det kan nästan inte bli bättre på den fronten. De senaste nyheterna (bortsett från, för mig, meningslösa rykten om låtnamn) om nytt album fick jag för några dagar sedan, och då var det februari 2009 som gällde som releasedatum. Jag får helt enkelt hållas med vad som finns idag, och se fram emot en skiva till vintern. Det som finns nu är ganska så mycket, så jag lär knappast tröttna.

Det gäller att ta sig i kragen och dra upp sig ur den neråtperiod som jag haft ett tag nu. Ett verktyg för att göra det är just U2. Det är musiken, texterna, men kanske mer än allt annat är det den positiva anda som omger bandet. Hopp, glädje och kärlek... nästan religiöst på något vis, även om det inte är det. Glömde förresten bort en viktig detalj, passion! Det är sällan man ser Bono ge hälften av det han kan, det är alltid passion, även om det kanske inte alltid lyckas. De politiska budskapen kan man bortse ifrån, om man vill (exempelvis hans USA-fjäskande).

Ska se färdigt på konserten, sen är det dags för mig att börja tänka på sömn!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0