Lönnebergavisit

Förra veckan var jag en runda i Småland för att hälsa på Linda. Hade tänkt att det skulle vara kul att se Lönneberga på sommaren igen, men då det inte blivit av så tog jag sista chansen liksom. Det var den sista tredagars-ledigheten som jag hade. Tänkte att det förmodligen inte skulle bli av på ett tag om jag inte gjorde det då. Så jag tog tåget upp till Nässjö, bytte till buss mot Vimmerby och träffade Linda på stationen. Började med en fin lunch, och fortsatte sedan till Astrid Lindgrens näs, det ställe där hon föddes och växte upp. Besökte en mycket informativ utställning om författarinnans liv, där man fick reda på lite mer än vad man redan visste om henne. Därefter besökte vi hennes barndomshem, eller det hus där hon bodde de första åtta åren av sitt liv (om jag minns rätt). Det hade hon själv restaurerats så att det skulle likna det hem som hon själv växt upp i. Vi hann med en liten tur genom ytterligare en utställning, en med olika illustrationer av Astrid Lindgrens Pippi-böcker bland annat, "Pippi på Pippi" hette den. Avslutningsvis såg vi en ganska så kort film om Astrid Lindgren och hennes böcker.

Det var alltså den stora grejen som hände under min vistelse. Väldigt bra förslag av Linda måste jag säga, det ska hon ha en eloge för. De två andra dagarna blev det nog mest slappande, men ett par utflykter blev det ju såklart, och visst hann vi med att laga mat och se ett par filmer med. I filmväg blev det "Eastern Promises" samt "Mio min Mio". Ja, ganska så olika filmer, och den första var såklart mycket bättre än den senare. Dock är jag väldigt nöjd över att se "Mio" igen, det var ju några år sedan och jag hade glömt bort det mesta. Kul att Christian Bale (Batman) och Christopher Lee (Dracula) var med, mindre kul att den var dubbad. Dessutom var den på VHS, snacka om retro, på allvar.

Käkade Tacos på onsdagen. Gjorde den klassiska varianten, smaskigt! Inget avancerat precis. Sista dagen blev det dock en kycklinggryta som Linda fixade det mesta av, själv gjorde jag blåbärspaj. Tack vare dålig planering blev det något stressigt när vi skulle äta, men det var faktiskt gott! Fick inte med mig receptet, men kan säkert tänka mig att laga den rätten själv.

Blåbären plockade vi själva, har faktiskt aldrig ägnat mig särskilt mycket åt bärplockning. Minns dock att vi som barn plockade jordgubbar, men det var på odling, så det var lite annorlunda. I början tog det ett tag innan jag vant mig vid den där plock-grejen, men när jag hittat ett riktigt bra ställe så satte det fart på riktigt. Sen så tog vi en liten promenad dessutom, gick samma runda som i vintras fast bakvänt liksom, det var trevligt. Sen så tog vi en tur i syfte att hitta ett vattenfall... vi hittade inget vattenfall så vi nöjde oss med en sjöstrand där det blev solande en stund.

Det var ungefär vad vi hann med. Jo förresten, klappade katterna en del också, hihi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0