Den oskyldige mannen

Nu är jag klar! Har äntligen lyckats ta mig igenom Den oskyldige mannen av John Grisham. Har tidigare haft svårt för att läsa den för att jag blivit så upprörd över hur klantigt och illa hela den juridiska processen sköttes. En annan anledning har varit att språket varit ganska så stelt och tråkigt. Eftersom det är en dokumentär bok så saknas vissa av de litterära kvalitéer som man annars är van vid från Grishams sida. Nu blir det mycket upprepade händelser eftersom det är så verkligheten ser ut. Fick dock för en vecka sedan för mig att jag skulle göra ett nytt försök, och läste boken på väg ner till Simrishamn. Läste en massa sidor på bussen, och har sedan läst en hel del vid läggdags. Den andra halvan av boken är mycket trevligare att läsa än den första.Jag tror dessutom att jag på något plan lyckades koppla bort de där känslorna som tidigare gjort mig så arg. Jag brydde mig helt enkelt lite mindre och det gjorde saken lättare.

Den här boken kan jag rekommendera till de som är intresserade av den amerikanska juridiska processen, myndigheters och statliga institutioners misslyckanden när det gäller att ta tillvara medborgarnas intresse, samt vill läsa ett porträtt om en person vars liv inte bara är en dans på rosor, som det kanske kan vara annars.

Bokens undertitel säger en hel del om innehållet; Mord och orättvisa i en småstad

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0