Äras den som äras bör

Läste att Sahara Hotnights ska släppa en ny skiva. Så kul tänkte jag tills det framkom att det var en cover-skiva. Besvikelsen var stor! Jag hade helst sett en helt ny platta med helt nytt eget material. Det är inte så att jag helt är emot covers, det kan faktiskt vara kul att artister gör andras låtar i en annan tappning. Några av mina favoriter är faktiskt covers, det går inte att komma undan. Det som jag dock är missnöjd med är att man ger ut en hel skiva med covers. Vad är det för nytta med detta? En singel här och där kan man leva med, eller ett b-spår på en singel med en egen låt kanske, men en hel skiva? Till på köpet har de mage att ta ut fullpris för denna platta, och detta gäller inte bara Sahara Hotnights, det gäller även andra band som ger ut hela skivor med bara andras låtar.

I en tid när det allt mer pratas om fildelning, det vill säga spridningen av copyrightskyddat material på internet, så är det märkligt att artister ska tjäna pengar på andras låtar. Fildelare tjänar inget på att sprida någons musik, men när en artist ska göra det, då är det helt ok. Visst, kostnaderna som medföljer en inspelning måste naturligtvis täckas upp på något sätt, men 149 spänn per skiva ger vinst, som inte är berättigad enligt min åsikt. Även om jag nu råkar tycka om Sahara Hotnights som band är detta för mycket. Jag vill gärna lyssna på skivan, men att betala lika mycket pengar som för ett helt egenproducerat verk gör jag inte. Om skivan istället kostat 100 kronor hade jag nog funderat mer på saken, men inte 149, definitivt inte.

Äras den som äras bör

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0