Rivalitet i touren

Har inte skrivit om Tour de France alls sedan innan det började. Hade som plan att skriva ungefär lika mycket som under girot tidigare i år, men så blev det alltså inte. Den huvudsakliga anledningen till det är att jag inte orkat, jag har helt enkelt varit för lat. Jobbat lite, men framför allt har jag haft annat för mig. Nåja, ingen större förlust. Just nu känns det dock som att det finns väldigt mycket att skriva, så man skulle såklart missa en massa saker. Nu har jag dessutom hämtat in de förlorade etapperna, eller snarare, jag tittar just nu på den sista etappen jag missade. I eftermiddag drar det igång live igen.

Den stora snackisen på touren är dock rivaliteten mellan Lance Armstrong och Alberto Contador, båda i samma lag, nämligen Astana. Lance har hela tiden i intervjuerna hållit fast vid att han kör för laget, och att alla i laget är professionella cyklister. Utåt sett är allt precis som det ska vara, men man kan läsa mellan raderna att allt inte står bra till. Häromdagen låg Lance Armstrong på andra plats, bara tiondelar efter ledaren som då var Fabian Cancellara. På etapp 6 däremot, låg hela Astana i täten av klungan för att minska avståndet fram till utbrytningen, för att inte hamna för långt efter. Då kom kniven i ryggen från Contador. Han gör, på eget bevåg, ett ryck för att på egen hand ta över ledningen i touren. Detta var säkerligen helt emot lagets taktik. Det visar dock på att Contador är rädd, rädd för att bli nummer två i Astana-stallet, rädd för att inte få chansen att vinna Tour de France. Han var dock inte så stark som han hade hoppats själv. Lyckades inte ta över ledningen i tävlingen och ligger bara två sekunder framför Lance Armstrong. Frågan om vem som ska vara nummer ett är fortfarande olöst, och kommer säkert att vara det fram tills alp-etapperna nästa vecka. Fram tills dess kommer säker italienaren Nocentini att lyckas behålla ledningen i touren. Kul med en cyklist från ett av de mindre lagen i den gula ledartröjan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0