Försov mig (?)

Jäklar vad jag sov länge idag. Vaknade förvisso till vid ett par tillfällen tidigare, men när jag väl kände mig redo att stiga upp och tittade på klockan så stod det 13:55. Fem i två? Vad hände där liksom? Nä, egentligen är det inte så extremt som det kanske låter. Sov knappt två timmar innan jobbet, och efter jobbet kom jag inte i säng förrän efter klockan var sju. Att jag vaknade till ett par gånger gjorde kanske sitt också. Totalt kanske det inte blev mer än lite drygt åtta timmars sömn, ungefär vad jag behöver per dygn.

Siktar på att gå och lägga mig tidigare ikväll så att hela dagen inte bara rinner iväg imorgon.

Inatt lyssnade jag på fredagens (2009-02-27) avsnitt av "Spanarna" på mp3-spelaren. Jonas Hallberg nämnde att om man sover för mycket, då heter det att man "försover" sig. Det är alltså precis som när man äter för mycket, dvs. "föräter" sig. Jag har alltid sett ordet "försover" sig som ett uttryck för att man sovit för länge, och därmed blivit försenad. Jag tror det beror på att det ofta används i det sammanhanget. Men egentligen kan man använda det även om man bara sover lite längre än vad man egentligen bör.

ps. Angående förra veckans händelser på hovet. Om man lovar för mycket, då "förlovar" man sig (också hämtat från Jonas Hallberg).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0