Mannen i sjön

Så är ytterligare en bok lagd till handlingarna. Har precis blivit klar med Arnaldur Indriðasons "Mannen i sjön". Det var ganska så längesedan jag lånade den av Anders O, så det känns ganska så bra att äntligen ha blivit klar med den. Egentligen skulle man kunna säga att det är en ganska så klassisk deckare, men det är inte det som är mest intressant. Dessutom ligger det en gammal spionhistoria och lurar i bakgrunden, som jag uppskattade en del. Att boken tar upp lite om hur isländare ser på sig själva är också ganska så intressant, särskilt när det gäller kalla kriget och spionaget mellan öst och väst. Islands situation var av strategisk betydelse, och amerikanarna har haft militärbas där. Att den isländska staten inte haft några egna militärbaser är väldigt speciellt. En annan typisk isländsk sak som tas upp i boken är språket, att man bedrivit en väldigt konservativ språkpolitik. Man tar inte in låneord från andra språk utan använder det isländska språket för att hitta begrepp till nya företeelser. Visst, såna saker visste man sedan tidigare, men det blir mycket trevligare att läsa om det på det här viset.

Jag tyckte om boken en del, och kan nog tänka mig att läsa nån bok till skriven av Indriðason. Fast det kommer förmodligen att dröja, har en del andra som jag hellre vill läsa först.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0