Bröstfixering

Skrev ju i söndags om en förbipasserande bröstfixering som jag fick. Jag måste nämna förbipasserande för att jag normalt inte är särskilt bröstfixerad. Hursomhelst så tänkte jag söka efter en sociologisk tidning som Linda rekommenderat för ett tag sedan, men jag kom inte på vad den nu hette. Som vanligt så gick jag in på wikipedia och skrev in sökorden "sociolog" och "magasin", och trodde att det skulle dyka upp någon lista över sociologiska magasin. Men icke! Istället dyker det upp en post med bröstfixering.

Intet ont anande så trycker jag på länken för att se vad nu det är i den här artikeln som kan stämma överens med min sökning, och fram kommer den här bilden. Jag måste accentuera att det är på Wikipedia den ligger, och det är inte någon annanstans jag hittade den.



Intressant eller hur? Det är tydligen så att bröstfixering är en s.k. parafili d.v.s. en benämning på en oaccapterad avvikelse från den sexuella normen. Fokus på kvinnobröst som erogena är tydligen vanligt i västvärlden, och kan vid djup fixering leda till psykologiska besvär. Det är alltså vid en sådan sjuklig fixering som en parafili kan utvecklas. Båda könen kan utveckla denna fixering, eller fetischism som man också kan kalla det, och det kan uppstå i alla åldrar.

Men ändå är det en fetischism, även om den inte är en sjuklig fixering. Frågan man bör ställa sig är om brösten verkligen ska ha en sexuell laddning, då de inte i princip har något med sex att göra. Spelar helt enkelt ingen roll för varken fortplantning eller för den sexuella handlingen. En sociologisk fråga helt enkelt. Normen i vårt västerländska samhälle är ett brösten har en sexuell laddning, därför är det så. I andra kulturer är det inte så, men där kanske man har andra fixeringar.

Artikeln om bröstfixering hittar du här
och artikeln om parafili hittar du här.

Kommentarer
Postat av: jennie

jag vägrara acceptera att bröst "i princip inte har något med sex att göra"! vägrar!! Hela kroppen har med sex att göra. Varenda mm!

2007-09-12 @ 08:49:39
URL: http://salmiakatfolket.blogg.se
Postat av: Ella

Hejsan, tänkte bara tala om att informationen på Wikipedia i allra högsta grad ej går att lita på eftersom det är användarna själva som lägger in informationen. Fick lära mig det på ett seminarium förra terminen...

2007-09-15 @ 20:39:30
Postat av: Jakob

Ella, SÅ du tror inte att de "Vanliga" sidorna är folk som skrivit? all information du hittar på nätet har en person/personer skrivit.

2008-04-22 @ 17:10:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0