Rätt och fel låt vann, samtidigt!

Så har det varit ytterligare en melodifestival. Vi tre som satt här var väl inte helt och hållet nöjda med vilken låt som vann, och spännande blev det egentligen aldrig. Charlottes låt är helt ok, och om jag tittar tillbaka på när jag skrev om den efter delfinalen, så tyckte jag inte den var så dålig heller.

"Charlotte Perrelli: Det här är en sån låt som kan ta hem det. Typisk schlagervinnare skulle jag nog vilja säga. Kraft och energi, en massa erfarenhet och den där klänningen gjorde att hon vann den här deltävlingen tillsammans med Linda. I vanliga fall tycker jag inte om sån här musik, och jag kommer förmodligen inte att lyssna på den här heller i andra sammanhang, men den var bra. Skulle vara kul att se rullbandet faktiskt, men det kanske kommer till finalen."

Jag är inte direkt överraskad över att hon vann, men då Christer Sjögren i praktiken blev utslagen efter juryrösterna, så försökte jag nå fram och ringa på Rongedal. Det gick inte, varken det dyra eller det billiga nummret. De hade faktiskt kunnat ta hem det, om det bara hade gått att ringa. Nä, men jag tror inte de hade vunnit ändå, låten var inte tillräckligt "schlagermässig". Nä det var alltså Charlotte som tog det, och gjorde det helt och hållet tack vare juryrösterna ute i landet. Att svenska folkets favorit, Sanna Nielsen inte får åka till Serbien kan man ju tycka är lite synd. Om man ska ge sig på en liten jämförelse så sitter "Empty Room" i huvudet på mig, till skillnad från "Hero" som är helt bortblåst. Både rent objektivt och rent subjektivt så vann fel låt alltså, eller? Avskaffa juryrösterna till nästa år kanske hade varit ett bra knep?

Nåja, man ska väl inte gnälla. Både rätt och fel låt vann, samtidigt. Jag tror att uryn och folket röstar på olika sätt, den ena för att skicka en "vinnare" (Charlotte) till Belgrad, den andra för att skicka den mest omtyckta låten!

Kommentarer
Postat av: Anders O

Sanna verkade ju lika glad som om hon vunnit hela tjottaballongen. Folkets röst var viktigare för henne. Och det är klart, de ska ju köpa hennes skivor.

2008-03-16 @ 13:17:32
URL: http://whypoc.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0