Svenska lagar, regler och värderingar?

Moderaterna diskuterar inom sitt parti att man ska få invandrare att skiva under ett slags kontrakt för att exempelvis få bidrag. I det här kontraktet ska det stå att man känner till "svenska lagar, regler och värderingar". Detta går att läsa på DN.se (går även att läsa på AB, SvD och Sydsvenskan . Jag känner mig lite tveksam till ett sådant kontrakt, eftersom det är så uppenbart diskriminerande. Det står nämligen längre ner i texten att personer från andra EU-länder "kanske" inte ska behöva skriva under kontraktet. Är dessa människor bättre på "svenska lagar, regler och värderingar" bara för att de kommer från EU? Känner jag som svensk till alla lagar regler och värderingar i mitt eget samhälle? Förmodligen känner jag till en del om värderingar, men det är ju för att jag bott här. Vissa regler känner jag till av samma skäl. Men lagar? Jag har bara en viss uppfattning om vad det är som står i lagboken (SFS som består av X antal band), så skulle jag verkligen kunna skriva under, med gott samvete och säga att jag känner till svenska lagar?

Jag är mycket tveksam till det här. I värsta fall springer man Sverigedemokraternas ärenden, och i bästa fall... ja, det finns inget bästa fall! Det är dåligt helt enkelt!

Kommentarer
Postat av: JP

Jag är ganska säker på att det är den allra första jönssonligan-filmen, Varning för Jönssonligan.

Har för mig att det är vid en vattenpöl som han går tillbaka til barndomen och smeker på sin sko och kallar den för nisse, det är utanför byggnaden där Siw Malmqists karaktärs bortskänkta byrå finns som råkar innehålla ett diamantsmycke värt 20 miljoner dollar.



correct me if i´m wrong!



laters.

/ JP

2008-11-23 @ 13:23:11
URL: http://henrikjpakesson.wordpress.com
Postat av: Sd-väljare

Ja, det får vi hoppas. I Danmark blev det så.

2008-11-23 @ 20:11:48
Postat av: AJ

Som medborgare har man väl skyldighet att känna till lagar och regler oavsett om man är född i landet eller inte.

2008-11-24 @ 15:40:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0