Är du sämre än en irländare?

Läste idag att Irland blir det första landet i världen att förbjuda den klassiska glödlampan. Den typen av energislösande lampor ska, som jag förstår det, vara borta redan i januari 2009. Naturligtvis kommer detta förmodligen att gälla försäljningen av glödlampor. Att folk har sådana liggande hemma kan, och ska man inte heller göra någonting åt, är min enkla åsikt. De kommer till slut att försvinna, och det tycker jag är positivt. Samtidigt tycker jag att man inte ska låta producenterna för sätta takten för när glödlampan ska vara borta, det är helt enkelt upp till de lagstiftande församlingarna att förbjuda dessa lampor. Det är det bästa och snabbaste sättet att minska på den generella elförbrukningen bland hushållen. Företag kan också tjäna på detta tror jag, men hushållen förbrukar väldigt mycket energi de också.

Men ska vi sitta på händerna och vänta på att vår blåa regering ska fatta ett sådant här beslut? Nej, för ett sånt beslut kommer inte att komma ifrån regeringen. Regeringen verkar inte vara intresserad att ta itu med den oerhört viktiga frågan gällande elförbrukningen i vårt land. Det är bara genom minskad konsumtion som vi kan lösa de problem som vi har angående brist på elektricitet under vissa delar av året. Att bygga ut kärnkraften är fullständigt onödigt, det går att fixa problemet utan en ökad energiproduktion. Priserna får vi trots allt vänja oss vid, eftersom vår elmarknad är integrerad i den europeiska.

Så, är du bättre än en irländare? Kan du byta ut dina energislösande glödlampor mor energisparande lampor? Jag vet att jag kan göra det, och jag kommer också att göra det!

Artikeln jag läste kommer från Greenpeace!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0