Midsommarresa del 2

Fredagen den tjugoandre, midsommarafton, började i ett tält, i en sovsäck. Det var skapligt varmt, typiskt nog. Det gjorde bara så att man inte låg kvar särskilt länge. Tog en liten morgonpromenad i det fina vädret och inspekterade markerna. Därefter var det duschning och ätning av frukost tillsammans med värdparet och Anders naturligtvis. En ganska så lugn och trivsam dag. Hjälpte till med potatisskrubbning, babblade en massa trams med Anders, säkert, innan det var avgång mot hembygdsgården där vi hjälpte till med beklädandet av midsommarstången. Mycket intressant att se hur det gick till med hela den grejen, har ju aldrig sett det innan. De var duktiga, de som visste hur det gick till, själv stod man bara där och höll i "ormen" som skulle viras in i stången. Massor med blommor och snören som skulle viras, tjosan hejsan. Det var en man i slokhatt med ett gult- och blårandingt band i som verkade ha mest koll. Han såg lite sådär bister och halvt professionell ut när han virade, hade koll på läget liksom. Anders gjorde en del buketter, såg ut som värsta sommarpojken, det var bara det blonda håret som saknades egentligen.

Drog oss tillbaka till gården, och snart började de övriga gästerna droppa ner en efter en. Det var bekanta till Linda mest skulle jag tro, vänner, släktingar och deras andra hälfter. Bara en massa par förutom mig och Anders, kändes ju lite sådär på något vis. Men det var trevliga människor de flesta av dom, men man märkte att man var yngre på sätt och vis. Brukar kunna knöla in mig i olika sociala sammanhang, och det funkade ganska så bra den här gången också. Många namn som jag inte kom ihåg efter fem minuter som vanligt, men några kom jag ihåg. Martin och Lindas syster Fanny, ööhhh, nja... namn är jag inte bra på. Måste förtjänas att jag ska komma ihåg.

Linda sprang omkring och var lite stressad, tyckte lite synd om henne för att hon har en småförvirrad pojkvän. Jag vet inte, men de kanske passar bra tillsammans. Hon vet vad hon vill, hade ändå bra koll på planerandet, och det blev ju väldigt bra trots allt. Thomas är dessutom en trevlig prick. Men som person ganska så mycket motsatsen till henne, även om båda är trevliga att umgås med. Fast jag vet såklart inte, det var ju ändå fest och han drack öl och såna grejor och då blir ju folk lite annorlunda. Lekfarbrortypen är han väl.

Mest kändes det som man stod ivägen när de "vuxna" fixade med maten. Jag och Anders stod mest där och visste inte riktigt var vi skulle ta vägen, kläckte ur oss lite smarta grejor under tiden, i ett ganska lugnt tempo så det fanns plats för tysta pauser. Fick vänta in de sista gästerna, eftersom de kommit iväg sent från Lund, så man var ju lite hungrig när ätandet väl satte igång.

Kokt nypotatis, flera sorters sill, lite nubbe, ägg, ugnsbakade jätteräkor (prawns), jorgubbssallad, gräddfil, gräslök. Det var en jättebra midsommarmiddag med ett fint välkomsttal från Linda. Jag och Anders hamnade lite vid sidan av och kunde snacka om våra konstiga sociologgrejor. Mest handlade det nog om att vi kände så få sedan innan, men delvis för att vi hamnade lite vid sidan av. Med tiden droppade dessutom fler och fler av för att gå ut och röka, mängder med rökare var det där, särskilt bland de "yngre". Blev ganska så mätt, så att efterrätten fick vänta till efter det traditionella midsommarfirandet, förutom för de äldre som skulle dra sig tillbaka så smått.

Stack upp till hembygdsgården, som för övrigt bara låg ett stenkast bort, efter maten. Det hade under ätandts gång börjat regna ganska så mycket, inga skyfall, men det var väta på gång. Fick låna en jacka, som inte verkade ha särskilt mycket nytta, men lånade den ändå. En av snickarna, Jörgen, bjussade på öl som jag tog med upp dit. Kände mig lite som ett fyllo när jag stod och lyssnade på fiolspelandet med en öl i handen, men det gick över. Resandet av midsommarstången var rätt så intressant att titta på, det var precis som på TV. Därutöver var det dans med ett folkdanslag från Vimmerby, om jag inte minns helt fel. Anders vann choklad på tombola. Stod och snackade lite med "grabbarna". Jim, Annelis man från Australien, var en trevlig kille han. Diskuterade varför människor hamnar längre och längre ifrån varandra i samhället, och att allt vi egentligen behöver är att ge en massa kärlek till varandra. Enkel lösning på ett svårt problem? Hursomhelst var det lite aktiviteter däruppe, som man betraktade och smått deltog i under paraplyets beskyddande tak.

Drog ner till huset än en gång för att intaga efterrätt och mer öl. Det blev en del sittandes på verandan senare, då jag försökte undiva en het politisk debatt inne i salen. Annan typ av diskussion blev det där, hur mysigt som helst, och med tiden blev det allt kallare och kallare. Höll ut med mina shorts och min tröja, det är ju för tusan midsommar tänkte jag. Hur mysigt som helst var det, och senare blev det också grillad korv med bröd. "Riktig" tjock korv med skinn och allt, senap och ketchup och fler öl. Linda ämpade med att hålla oss alla samman på något vis, med tveksamt resultat. Försökte få alla att vara nöjda och glada, och lyckades alldeles utmärkt med det. Under en kort period satt jag på golvet ute på verandan och bara hade det gött, lyssnade på folk utan att delta för mycket. Var småfull och lite kall, särskitl om händerna, som Anneli lade märke till. Hela den grejen var en udda episod, som därutöver följde in i dansrummet... mysko på något vis. Såklart var det dans i husets varmaste rum, och det blev ordentligt svettigt. Några dansade, bland annat snickare nummer ett (Pierre), Anders, Linda, jag, Anneli, Martin, öhh... som sagt svettigt, och ett antal låtar som gick i slinga liksom. Men det var gött. Hade slutat dricka öl och höll mig därutöver till vatten.

Man var ganska så sliten när klockan närmade sig småtimmarna. Det var lite snack om ett dopp i sjön. Jag hade redan tidigt avböjt ifrån detta, men snickare två och Linda var fortfarande på, och de var de enda. Resten, precis som jag själv, bangade ur. Anders och jag följde dock med ner till sjön för att titta på, och hålla sällskap. Jörgen tog bara ett dopp, medan Linda simmade omkring som en sjöjungfru genom vattnet. Imponerande simning måste jag säga. Tog lite bilder med hennes mobbe också, men jag vet inte riktigt om det blev bra. Regnade gjorde det fortfarande, så man stod där med paraplyet och tittade på.

Tillbaka till verandan sen och småpratade en stund. Pratade om en massa, om hur man är som person, och hur vi skiljer oss åt genom hur vi tänker, både som människor och som sociologer. Jörgen, inte helt oväntat, satt i stolen och somnade, vilket var lite kul. De blev ganska så sent, och klockan hade passerat fem när vi begav oss ner till tältet för att somna in.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0