Cloverfield

Såg igår på science-fiction/rysaren Cloverfield, som jag faktiskt sett fram emot lite sedan jag hörde talas om den första gången. Elementen i filmen kanske inte är så innovativa. Man har ju sett katastroffilmer i New York-miljö tidigare, senast i I Am Legend men också i The Day After Tomorrow och Godzilla. Handhållen kamera har också använts tidigare (även om jag starkt misstänker att det inte var vad man använde för inspelningen) i filmer, mest känd är kanske The Blair Witch Project. Jag skulle kunna nämna några saker till, men det skulle förmodligen avslöja för mycket av storyn. Idén till filmen tycker jag fortfarande är helfestlig, men det är utförandet som gör mig besviken.

 Karaktärerna i den här filmen är horribla. Jag tror det hade varit svårt att hitta mindre sympatiska människor än så här. Genom att man inte bryr sig om vare sig de klarar sig eller inte blir filmen mycket mindre spännande. Bortskämda överklassungdomar var det helt enkelt. Att de sedan betedde sig som idioter genom hela filmen, och att den innehåll alltför många orealistiska detaljer drog också ner på spänningen enormt.

Specialeffekterna funkade bra i vissa sekvenser, men i andra såg det alltför tillgjort ut. Idag så har potentialen för verklighetstrogna effekter kommit så långt att man förväntar sig så mycket mer. Tidslinjen var däremot bra ihopklippt, och det var väl egentligen det enda som man inte kan klaga på riktigt. Om man skulle kunna klaga på något så är det den tekniska biten av storyn, att all tid som "filmades" förmodligen inte hade fått plats på en handhållen kamera samt att ett mobiltelefonbatteri som tagits direkt ur förpackningen är laddat.

Jag blev på det hela taget mycket besviken på den här filmen. Genom att vara till synes vara filmad med en vanlig hemvideokamera krävdes det, enligt mig, en högre grad av sannolikhet, vilket den inte hade. Att skådespelarna var dåliga samt att karaktärerna oerhört osympatiska hjälpte inte alls. Nej, den här filmen kan var inte rekommendera till någon alls, tyvärr.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0