Michael Crichton

Det kom som en ordentlig överraskning, Michael Crichton har gått bort. Trots att jag bara läst en av hans böcker så räknar jag honom till en av mina favoritförfattare, mest tack vare de filmer som gjorts efter hans böcker. Naturligtvis så hänvisar DN till Cityakuten, en TV-serie som han var med och skapade. Jag tänker dock på honom som författare i första hand och inte som producent.  Dock ska man inte glömma att han också regisserade, jag tänker i första hand på filmen Koma.

Det var några år sedan, men jag minns fortfarande tydligt när jag läste Urtidsparken. Det var hemma hos min farfar. Det fanns inget att göra där, men som tur var hade jag med mig den där boken. Det enda jag gjorde under hela dagen var att läsa, och även om jag inte minns så mycket från boken så minns jag det. Det var en riktigt tjock bok dessutom, och även om jag inte läste hela just den dagen så var det säkert halva. Nu när jag tänker efter så borde man kanske läsa den en gång till, eftersom jag missade mycket letandes efter saker att känna igen från filmen, Jurassic Park.

Trots att Michael Crichton bara blev 66 år gammal så har han en oerhört lång och lyckad karriär bakom sig. För oss som gillar äventyr och science fiction är det en förlust, på samma sätt som Robert Jordans bortgång var en förlust för fantasygenren.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0