Köttbegär?

För en stund sedan kände jag ett grymt begär att bara trycka i mig en massa kött. Härligt kött, direkt från grillen, eller ugnen eller stekjärnet. Antingen drypande av fett eller med en härlig rosatonad insida. Kryddiga små bitar av det eller något elegant med mycket smak. Begäret var så starkt att jag nästan tog på mig skorna för att sticka ner till Konsum, eller Willys och bara köpa något riktigt köttigt att frossa i mig av.

När var det egentligen jag sist åt kött? Jag har visserligen den senaste veckan eller så käkat tonfisksallad, och så var det ju den gången på Zekes som jag beställde in en baguett med parmaskinka. Det var riktigt gott förresten. Fast det är ju inga direkta mängder med kött, inte alls. Det kan nog på max ett halvt kilo totalt, om ens det. Inan dess var nog helgen för två veckor sedan, när jag var hemma hos Anders. Fast då käkade vi nog kött alla tre dagarna jag var där. Innan dess var det nog ytterligare två veckor eller något i den stilen. Då blev det kött en dag.

Vad är nu detta? Jag skulle ju bara ta en vegetarisk vecka! Nu kan jag räkna upp de dagar som jag ätit kött på, och det blir sex stycken. Det är ju mer än vad jag hade väntat mig från början. Fast det är ju ändå precis det jag planerat att uppnå, att på allvar minska mitt köttintag, av rent politiska/ekologiska skäl. Men det var för typ ett och ett halvt år sedan, det gäller att ta till sig det ordentligt, och bara då funkar det.

Så vad blir det för mat idag då? Det blir en av mina nya favoriter, linssoppa! Purjolök, potatis, röda linser, grönsaksbuljong, kryddor och såklart ett riktigt mörkt bröd till det med ost. Det sitter bra det, verkligen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0