Uppsatstankar

Har nu tagit mig igenom den där uppsatsen om World of Warcraft. Den var faktiskt ganska så bra, särskilt den teoretiska delen som överaskade mig något. Det insamlade materialet var det dock sämre med. Man har som spelare inte tillräckligt mycket access till andra spelare efter en veckas spelande, om man inte känner de sedan tidigare vill säga. Två intervjuer och en gruppintervju med två till är helt enkelt väldigt lite att grunda en c-uppsats på. Vetenskapligheten i materialet är alltså högst begränsad av detta faktum. Trots detta, eller kanske tack vare (beroende på hur man vill se på saken) så tycker jag att jag kan instämma i slutsatsen (sammanfattningen) om hur spelare ser på sitt eget spelande. Eftersom jag själv har en god vän som spelar mycket har man under lång tid fått hintar om hur det ligger till, vad det är som lockar och hur detta också har förändrats över lång tids spelande.

Som sagt, uppsatsen är långt ifrån underkänd i mina ögon, men saknar det där extra som gör att jag skulle ge den ett VG. Ska höra med Gudmund vad den fick för betyg, och jag skulle inte bli det minsta förvånad om den fick det högsta.

Tyvärr så fick jag inte min bok från bokhandeln idag heller, vilket gör mig lite förgrymmad. Förhoppningsvis ska den ha kommit imorgon, vilket gör att jag kan förbereda mig till nästa föreläsning i god tid. Får bita ihop och leta upp några gamla anteckningar.

Har också funderat lite på det där med uppsatsen. Kan för stora socio-ekonomiska skillnader inom en social grupp medföra splittring? Vid nationsskapande kanske det krävs en stor relativt homogen grupp, ur socio-ekonomisk synvinkel, för att man ska lyckas. Exempelvis kanske det krävs att det finns antingen en väldigt bred arbetarklass, eller en jordbrukarklass på uppemot 80-85 % av den totala befolkningen för att projektet ska kunna drivas igenom. Om arbetarklassen ligger på 40 %, medelklass (tjänstemän) på 20 %, övre medelklass och överklass 10% och fattiga på 10%, så kanske det inte finns någon möjlighet att skapa en nation överhuvudtaget. Min tanke med detta är att det kanske inte räcker med att man har en relativt homogen kultur, eller en gemensam historia för att kunna skapa en föreställd gemenskap som nationen faktiskt är. Kanske är det så att man behöver ha något reellt, som en socio-ekonomisk gemenskap de facto är?

Som kanske märks så behövs det en ordentlig genomgång av vad nationsbegreppet egentligen ska inbeskaffa, om jag nu ska skriva min uppsats om det där.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0