Lördagsnöje II

Så har den stora fina finalen av melodifestivalen passerat. Nog sagt om det, vad var det mer som hände?

Hade planerat sedan några dagar före att en resa till blekinge för att se ovan nämnda musikaliska grej skulle vara helt i sin ordning. Japp, så var det alltså. Jomen jadå, öhm, snackade lite med Anders O (bäst att hålla Andersarna isär förmodligen) om saken, och vi hade haft kul under en av deltävlingarna, hemma hos Jimmy. Först var han lite tveksam till hela den grejen, att åka till Gränum igen, han är ju som han är, men det var nog värre för ett tag sedan. Hursomhelst blev det till slut så att vi åkte till Jimmy och Sofia för att käka lite mat och se på den där grejen som hände då, i lördags.

Bara bussresan dit var något av ett spektakel, elelr inte egentligen, lite annorlunda än vanligt. Det var så att någon ombyggnad någonstans var på gång, så Tågbussen körde tjugo minuter senare, vilket fullständigt sabbade min plan om att åka via Bromölla till Olofström. Nähä tänkte jag, då slipper man se den där hålan åtminstone, haha. Inget ont om Bromölla, det finns ju en biograf där, med mycket benutrymme, bara det kan man ju skriva en blogg om. Under mina resor till Jämshög var det alltid via Bromölla man åkte, då när AO bodde där, en transitplats i mina ögon, tyvärr. Tillbaka till bussresan! Som tur var så var jag så framsynt så jag hade kollat efter ett annat alternativ för att ta mig till Olofström. Om jag bara varit så klarsynt så jag hade kollat infon på blekingetrafikens hemsida hade hela grejen undvikits. Alternativet var att åka till Karlshamn för att där byta till 630an till Olofström, och då hade jag kunnat ha sällskap med ovan nämna Anders. Så var det jag gjorde, och det gick utmärkt. Träffade en gamma kursare där förresten, Daniel, så det var sällskap den biten också, från K-stad till Karlshamn. Han skulle till fästningen i öst.

Mötte upp med Sofia och Jimmy vid busstationen i O-ström. Det var soligt väder, varmare än i K-stad så vi satt vid den där ån och käkade glass. Pratade lite om vad som helst, om att någon hittat ett lik vid betonggrejen, om mobiltelefoner och vilken färg bron hade. Det gamla vanliga, hehe. Det var ganska så mysigt tycker jag själv. Sen bar det av mot Maxi där det inhandlades proviant för kvällens ätning. Stämningen var lite tramsig, som det brukar bli på Maxi i Olofström (av någon anledning) men vi lyckades få ihop grejor till en liten måltid.

Gränum stod där det låg. Huset var kvar och dörren var inte i orginal, myrorna sprang och Jimmy dödade några. Annnars tramsade jag och Anders en stund, det stods och snackades med Jimmy om musik och lite annat. Han hade spelat in musik i huset, och det lyssnade vi lite på. Drack sån där jägerkopia, mummelmann var det väl och några folkisar. Härliga tider. Den mat som skulle förberedas var grillspett.

Det blev kött, bland annat, mest annat. Härliga champinjoner, rödlök, paprika och marinerade fläskfilébitar, smaksens. En liten fin sallad till det och baconinlindade fetaostbitar, som också grillats på spett. Det var väldigt gott alltihop och lite kudos till Jimmy och Sofia som hade tålamod att stå och grilla så länge som de gjorde. Synd att alla blev så mätta och sega sen bara, fast det hade nog inte gjort festivalen bättre. Men det var lite mysigt att sitt-ligga där i soffan och småprata under tiden som gick. Inte överdrivet mysigt, men rätt så trevligt. Ölen for rakt genom kroppen som vanlig, näsan var täppt ibland, så det blev lite springande upp och ner, det hade man gärna sluppit.

Det var den lördagen det, den som gick.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0