Promenad

Var ute och gick en runda nu i eftermiddags. Det var fortfarandde ganska så fint väder men lite kallt. Gick och tänkte att jag skulle haft kameran med mig och ta några bilder, såg mig faktiskt omkring stundvis efter bra bilder. Är det så att man börjar tänka i fotografier eller är det bara som jag inbillar mig? Anders O ligger fortfarande på mig och menar att jag borde "fixa" till mina bilder i photoshop. Jag orkar inte sitta och pyssla med det så mycket. Tycker att en bild som är tagen, ren och oförändrard (oförfalskad) kan vara minst lika bra, om inte bättre. Man ställs lite inför frågan vad som är viktigast. Är det fotografiet eller är det bilden? För Anders är det bilden, jag har inte bestämt mig riktigt ännu, men det lutar åt fotografiet. Men det var en promenad som jag förmodligen behövde, och det var rätt så mysigt att gå och lyssna på musik. Är väldigt nöjd med mina nya hörlurar till mp3-spelaren, det enda besvärliga är att få på dem. Hann förbi skitbutiken Netto också... fick inte alls tag i det jag ville ha!

Kommentarer
Postat av: Anders O

Det där är ju alltid något man kan diskutera. Men när bilden väl är tagen så är det ju motivet i bilden man jobbar med. Hade du aldrig tagit bilden så hade du inte haft någon bild att jobba med. Hade du tagit en bild med en vanlig kompaktkamera med film hade du framkallat den i affären och varit nöjd med det. Hade du jobbat i fotolabb hade du gjort exakt samma sak som man gör i Photoshop, förutom att det får mycket fortare och det finns en hel del mer möjligheter att förändra bilden. Men att fixa till bilden kan bara vara att skärpa upp den så att den passar med det synintryck man kommer ihåg, för det är sällan kameran har samma inställning som dina ögon. Och visst, jag gillar att manipulera bilder, mycket. Om jag har sett en bild innan jag tar den med kameran så är ju Photoshop och kameran tillsammans bara ett verktyg för att hitta den där bilden som jag såg fanns i
motivet men som behövde lite hjälp att komma fram. :D

2007-11-11 @ 21:34:28
URL: http://whypoc.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0