Hybridbilar meningslösa?

Jag har av någon anledning alltd varit lite tveksam till konceptet "hybridbil". Du vet sådana bilar som har en förbränningsmotor och en elmotor. Det är lite underligt att jag av alla människor varit tveksam till sådana bilar eftersom jag faktiskt bryr mig om miljön, och anser att vi verkligen måste göra något åt växthuseffekten. Så då kanske du säger att jag är en hycklare som inte ser hybridbilar som en lösning till problematiken med klimatförändringar. Jag har därför aldrig vädrat mina tankar om hybridbilar, på grund av att det inte alls skulle passa ihop med mitt miljöintresse. Det är naturligtvis fram tills nu jag pratar om. Jag tror nämligen inte att hybridbilar är nämnvärt mycket bättre än andra miljöbilar som drivs med bensin, alltså har en låg konsumtionsnivå. Jag tror faktiskt att de bilarna drar mer bensin än andra miljöbilar gör, men detta vet jag inte säkert ännu. Grunden i denna teori är att elmotorn måste laddas när bensinmotorn är igång, vilket leder till att effekten som bensinmotorn ligger på måste vara högre om inte batterierna varit tvungen att laddas. Därutöver sker det en energiförlust när batterierna laddas, vilket betyder att den energi du lägger i batteriet, är mindre än den energi som du senare får ut. Därför tycker jag att det verkar vara ett väldigt klumpigt sätt att rädda miljön på. Dessutom, kom jag på nu, måste bilen vara ganska mycket tyngre, om den nu ska innehålla två motorer plus batteri och bensintank, vilket gör att det krävs ännu mer energi för att driva den.

Jag har inga som helst siffor på om detta är sant eller falskt. Det enda jag har en teori, som för mig verkar vara alldeles logisk. Är det någon som har en länk till någon hemsida där opartiska studier i bränsleförbrukning har gjorts? Jag skulle vara oerhört tacksam för detta, annars får jag leta upp det själv.

Kommentarer
Postat av: Anders

http://www.snf.se/verksamhet/trafik/fakta-nyafordon.htm
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hybridbil

2007-10-29 @ 23:52:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0