Ärlighet

Vad har egentligen hänt med vanlig jävla ärlighet? När folk säger vad de verkligen tycker om folk, vare sig det är positivt eller negativt. Javisst ja, vi har aldrig haft det... hmmm....

Tycker hursomhelst att folk ska vara mer ärliga än vad de är. Livet hade varit mycket enklare om folk sa vad de verkligen tyckte, och inte vad de tror att man vill att de ska säga. Jo, jag kan nog vara lite sådär ibland, men detta är startskottet för en kampanj där jag kommer att sluta vara inställsam och istället vara ärlig. Äckligt ärlig!

Kommer ihåg min gamle religionslärare, Ronnie, som sa att man ska ge en positiv kommentar till folk som man träffar, åtminstone en om dagen. Min religionslärare var inte religiös, han trodde inte ens på gud. Istället röt han högt i klassrummet, och gick regelbundet på gym. Jag tyckte det lät som en bra grej. Man ska säga till någon att de har en fin tröja, även om man inte tycker det, för det sprider glädje, och glädje är bra.

Jaha så den där stackars jäveln med den fula tröjan ska gå omkring i en dimma av okunskap och tro att han/hon har en fin tröja? Är inte det mycket mer elakt och bakslugt än det är att säga att man ogillar tröjan och att personen ifråga borde ifrågasätta sin smak??? Att ljuga för folk för att de ska må bättre är falskt.

Fast om man ska vara helt och hållet rättvis borde man ju ta upp positiv kritik också. Vi vet ju alla hur man opponerar på en uppsats till exempel. Man blandar det som verkligen är bra, med det som verkligen är uselt, om det nu finns. Om jag ska ta ett exempel; "Hej, jag tycker att det är ett par snygga byxor/klänning/shorts/kjol du har på dig, men den där tröjan känns lite tveksam. Den passar inte din stil helt enkelt."

Ja, jag vet att det blev lite mjuk kritik där, men från erfarenhet så vet jag att människor svarar dåligt på hostiliteter. Huvudsaken är att man är ärlig, det är dagens budskap!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0