Datatekniskt blåbär?

Mitt bloggande har gett en del datatekniska inlärningstillfällen angående den moderna html-tekniken. Kort och gott, jag blir smartare! Eller kanske inte smartare, men jag vet mer. Fast jag vet inte riktigt om jag ska vara så stolt, för det verkar ju som om det finns åtskilliga tusen som redan visste detta och förmodligen vet mer, som samtidigt inte läste html-programmering på gymnasiet.

Har precis RSS-feedat alla länkar på min blogg till min webbläsare, så att jag lätt och snabbt kan kolla ifall någon blivit uppdaterad utan att jag behöver gå in på sajten. Detta kommer förmodligen göra att antalet views på era sajter, ni som jag har länkat till åtminstone. Mina egna staplar kommer också att minska eftersom jag gått in på min egen blogg bara för att gå in på länkarna.

Den andra grejen som jag lärde mig var också väldigt simpel, men jag hade helt enkelt inte brytt mig om att lära mig det. Pinga! Tydligen så är det så att man kan länka ett enskilt blogginlägg till sajter som exempelvis nybloggat.se. Man kan göra det via deras hemsida, eller via auto-trackback som är mycket enklare, men som kräver att man har rätt adresser i bakfickan. Hur enkelt som helst, bara man vet hur man ska göra. När man pingar kan man tydligen använda sig av olika metoder, både RSS-baserade och URL-baserade. Jag har inte riktigt greppat hela betydelsen av detta, men jag kan ju alltid fråga Anders J, han kan sånt här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0