Floyd Landis fälld!

Känner att jag måste skriva ett inlägg om Floyd Landis. Det var så att han igår förlorade den rättegång angående de dopningsanklagelser som var mot honom efter den sjuttonde etappen på flojårets Tour de France. Han hade avslutat tävlingen som en vinnare, mendärefter åkte han alltså dit på först ett positivt A-prov, och sedan ett lika positivt B-prov. Detta överklagade han till den amerikanska dopningsbyrån USADA som då kom med sin dom igår. Landis har hela tiden bedyrat sin oskuld och har hela tiden försökt hitta kryphål för att komma undan de anklagelser han utsatts för. Att smutskasta det laboratorium som fällde honom var en av de metoder som han använt sig av.

Nu har han alltså åkt dit, men det finns fortfarande chansen att överklaga igen, vilket han förmodligen också kommer att göra. Själv är jag säker på att han är skyldig, dopad under sjuttonde etappen på Tour de France 2006. Visst vill man ha ett avslut på hela den är skandalen, den här farsen rent ut sagt. Stryk honom ur resultatet från förra årets Tour och ersätt det med ett stort rött X. Ingen vann tävlingen helt enkelt.

Det stör mig lite att han är tillbaka för att tävla igen redan till sensommaren nästa år. Då har det nämligen gått två år. Jag anser själv att det borde vara längre straff för dopning, kanske inte livstid men ett par till tre år längre, så det verkligen känns.

Att Floyd Landis åkt dit är inte en förlust för cykelsporten, det är inte ett bevis på hur dopningsdrabbad sporten är, det är snarare ett bevis på att fuskarna verkligen åker dit. Jag betvivlar dock starkt på att allt är sagt i det här fallet, men jag hoppas innerligt att det är så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0