Wikipedia

Fick en kommentar om att man inte kan lite på informationen i Wikipedia. Nä, man kan inte lita på informationen på wikipedia, eftersom användarna själva kan ändra på den. Det är precis som med resten av internet, går inte att använda i en vetenskaplig artikel, om du inte vet exakt vem som har skrivit det, och att det blivit granskat innan det har blivit publicerat. Detta gäller naturligtvis när man hänvisar i en seriös artikel eller vetenskapligt dokument. Jag tackar för påvisandet, men detta är en blogg, jag behöver inte ens ha några hänvisningar, alls.

Nu tycker jag visserligen att det är bara vanlig jävla (man får svära i bloggar ^^) artighet att lägga en länk så att andra kan läsa precis vad man hänvisar till. Jag skriver detta och tycker detta om det, här kan du läsa det så att du också kan tycka till utifrån samma premisser, och kanske åstadkommer vi någonting som ibland kallas debatt. Nu är jag visserligen inte främst ute efter att debattera med folk (för då hade jag skrivit i ett jävla debattforum) utan snarare för att helt personligen vräka ur mig saker som för stunden intresserar mig.

Jag älskar förresten wikipedia. Behöver man snabbt information som inte är sådär direkt jättenoga så kan man snabbt och lätt hitta det. Samma sak gäller när man htillfälligt tappat bort namnet eller året och egentligen bara behöver se det för att vara säker på att det är rätt. För att ta ett par exempel;
  • Anders J ville när han var på besök veta namnet på den där argentinske fotbollsspelaren som spealde i Fiorentina under nittiotalet. Vad var det nu han hette? Kollar wiki! Javisst ja! Gabriel Batistuta.
  • Anders O och jag diskuterade framträdandet som Britney Spears gjorde på MTV awards. Hur gammal är det nu hon är? Kollar wiki! 25 år, fyller 26 i år.
Ja, såna där saker kan man kolla upp till exempel. Men det är som sagt inte tillförlitlig kunskap. CIA och Vatikanstaten (!) har enligt vissa uppgifter som jag hört (minns ej varifrån) gått in och ändrat på fakta som man inte gillat. Nu är visserligen CIA en spionorganisation och handlar med information och missinformation, det är deras verksamhet. Vatikanstaten däremot, ska de inte syssla med frälsning och sånt. Stora affärer har kanske hamnat ivägen (se Gudfadern 3 för mer info).

Så, vad är Wiki? Det e najs!

Kommentarer
Postat av: Ella

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt! Tyckte bara det kändes lite mer än väl konstigt det du skrev. Tror du vaknat på fel sida idag, förlåt för att jag kom i din väg.

2007-09-15 @ 22:50:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0