Lördagsgodis

Kom att tänka på lördagarna när man var liten, och då menar jag kanske 5-7 årsåldern. Det var tiden innan vi hade flyttat ifrån Kristianstad ner till Österlen. Då bodde jag och min syster tillsammans med farsan inte så himla långt ifrån, och vi brukade handla i en butik som jag numera går och handlar i ibland (även om de bytt ägare och ändrat om en massa). Då brukade vi på lördagarna få en påse med godis, lördagsgodis helt enkelt. Det var en påse med olika slags saker, nån tablettask, en dumleklubba... lite såna grejor. Det där med lördagsgodis var någonting man såg fram emot mycket, och förmodligen gjorde det lättare för föräldrar att neka sina barn godis mitt i veckan. "Vänta till lördag, då får du lördagsgodis", kunde det nog ha låtit. Fast även nu när man är vuxen (ojsan, man har gått och blivit vuxen, när blev jag det?) så kan man ha vissa lördagsritualer, mest för att skilja helgen från resten av veckan. Att trycka i sig onyttiga saker kan vara en sådan ritual, eller att gå ut och supa skallen av sig om man nu vill det, eller bara ta det lugnt och koppla bort alla måsten man har i sitt liv!

Vad brukar du ha för lördagsritualer? Kommer du ihåg lördagsgodiset fortfarande, om du fick det någon gång?

Kommentarer
Postat av: Anders O

Rätt säker på att det fanns lördagsgodis, och annat resten av veckan när jag var liten. Numera har jag ritualen att laga god mat på helgerna. Gärna något jag aldrig gjort som utmanar lite. Att dricka lite vin på helgen. Att bada en gång under helgen. Att också ibland frossa i chips eller lösgodis. :D

2008-04-12 @ 21:42:19
URL: http://whypoc.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0