Chocolate chip cookies

Satt och funderade på vad jag skulle göra idag, och kom på att jag köpt saker så att jag kan baka. Det var ett tag sedan sist jag gjorde det, kanske i oktober-november förra året, så jag var lite sugen på det. Tog mig tid att dokumentera hela händelsen dessutom, så alla ska veta vad jag gjorde och hur det såg ut.



Först så blandade jag 100 gram margarin med 1 dl farinsocker och ½ tesked vaniljsocker. Det blir ganska mycket lättare om margarinet är rumstempererat.



Sen så blandade jag ner 1 ägg i smeten. Det såg lite sådär äckligt ut när man rörde omkring där, ljusbrunt och lite klumpigt.



Sen så var det dags för 2 dl mjöl, 1 tesked bakpulver samt ½ tesked salt. Efter detta såg inte smeten så äcklig ut som tur var.



Så här såg den ut!



Därefter var det dags för de två sista ingredienserna, 100 gr mörk blockchoklad och 50 gr hasselnötter. Detta skulle hackas, vilket nog var det jobbigaste med hela bakningen.



Så här såg det ut när det var klart!



Det ska sedan blandas ner i smeten. Det är en bra tanke att blanda noggrant så att chokladen och hasselnötterna blir ordentligt fördelade i smeten.



Därefter upp på bakplåtspapper på en bakplåt. Mängden smet ska vara 1-2 matskedar och klickarna ska ligga med ett par centimeters mellanrum.



Efter tio minuter i en 200 grader varm ugn, så ska de läggas upp på ett galler för att svalna. De är ganska så mjuka så man måste vara lite försiktig. Därefter är det bara att trycka i sig så många man kan, hahahaha!

p.s. Jag tog det här receptet från ICA.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0