Angående nyårslöften

Såja, nu är det nytt år. Man kan ju fråga sig vad det egentligen betyder för mig, som person. Blir livet, eller tillvaron så mycket annorlunda bara för att man skriver en åtta istället för en sjua? Nej, jag tror inte det. Jag tror att livet egentligen fortsätter precis som vanligt, och att man egentligen inte förändras så mycket. Eller så kan det vara så att man bygger upp en massa nya förväntningar på sig själv under föregående år, men inte lyckas driva igenom det riktigt, och att det nya året är en möjlighet att göra allt som man önskat börja eftersom man på ett magiskt sätt... börjat om på nytt. Att börja om på nytt innebär att man är fri på något vis. Fri att bli den person som man egentligen vill vara, fri att göra det som man anser vara rätt, fri att verkligen ta tag i sina problem och hitta lösningarna som behövs. Löften till andra personer är en sak, men att lova sig själv någonting är en helt annan. Bryter man ett löfte mot sig själv finns det ingen som står och är ledsen på en, det finns inga påtagliga konsekvenser. Det enda som finns är självbedrägeri som växer i själen och som gör alla löften man ger sig själv meningslösa. Fast om man håller sina löften, då växer man som person och blir starkare, och löftena man er sig själv blir starkare och man kommer allt närmare det fantastiska tillståndet att ha kontroll över sitt eget liv. För det är väl det man vill? Att ha kontroll över sitt eget liv?

Själv så ger jag mig aldrig några nyårslöften. Varför jag gör det är jag inte säker, och jag skulle säkert kunna ge ett svar, som inte är vden egentliga orsaken utan snarare en efterkonstruktion. Kanske har det att göra med att jag inte alls tror på att man ska försöka göra saker. Nyårslöften handlar ofta om att försöka tycker jag. Man borde snarare bara ta tag i sina problem och göra något. Försöka gå ner i vikt? Nej, gå ner i vikt! Försöka sluta röka? Nej, sluta röka. Bara göra saker rakt av och inte springa runt och försöka, för då har du nästan misslyckats redan. Ok, kanske inte misslyckats, men gett dig själv tillåtelsen att misslyckas. Att ge sig själv det berättigande tar udden ur ett löfte. Att skjuta upp något till "nästa år" är också att ta udden ur ett löfte. Att göra något nu är bättre än att lova att göra något sen.

Fast om du nu ändå håller på traditionen att ge nyårslöften, sitt inte där och gör ett halvhjärtat försök. Tänk istället att du ska förändra ditt liv, och att du ska förändra det till det bättre. När ska detta ske? Idag!

p.s. Jag ska själv också börja att leva efter den principen, på riktigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0