Förkastligt förslag

Angående Björlunds uttalande om att "Sverige måste lämna flummet" bakom sig, så tror jag inte att "Major" Björklund riktigt har fattat varför vi har betyg i skolan. Han tror att betyg på något vis kan fungera som utvecklande för eleven, vilket naturligtvis är helt fel. Betyg är till för att på något vis mäta kvalifikationen inför gymnasieskolan. Att införa betyg för sjuåringar känns som alltför tidigt i deras skolgång. De behöver inte särskiljas från sina klasskamrater redan vid den åldern, eftersom betyg inte är relevanta förrän eleven gått ut nionde klass, NIO år senare. Att hävda att det är försent att få betyg i åttonde klass med att eleverna inte får vänja sig vid det kan till viss del vara förståeligt. Man borde kanske börja i sjuan istället. Betyg tidigare är bara onödigt, eftersom eleverna redan från början fått kvalitativa omdömen som är till för att utveckla deras kunskapsmässiga men framförallt personliga kompetens, vilket är en viktig del av skolan idag. Denna information ska naturligtvis heller inte lagras i något register, utan naturligtvis överföras i full konfidentailitet mellan den ansvarige läraren och föräldern. Att skriftliga omdömen lagras i flera år efter att eleven gått ur årskursen är ett ingrepp i den personliga integriteten, och inte värdigt ett demokratiskt samhälle. Endast relevanta betyg bör sparas, och att spara omdömen som tagits fram tills dess är helt enkelt förkastligt.

Jag tror att "Major" Björklund har missförstått varför vi har en skola. Den är till för att utveckla eleverna både kognitivt och socialt. Att sätta betyg för elever redan från första klass är ett nytt sätt att stämpla elever som kanske har det svårt. Detta blir ytterligare en metod för att diskvalificera vissa människor. Inte nog med att samhället i övrigt mer och mer inriktas på elitverksamhet (idrott etc.), nu ska även skolan dra sitt strå till stacken och göra det svårare för unga att växa upp. Jag anser att Björklund ska lägga av med sina militärfasoner och avgå, omedelbart!

Kommentarer
Postat av: Daniel

Inte visste jag att ens gamla grad i millitären ska fungera som ett sorts förnamn. Ska samma sak tillämpas med Reindelft - om jag minns rätt - kom upp ett steg. Sedan tycker jag inte att han ska avgå för detta.

I till exempel Nya Zeeland har barnen betyg från 7 år till uppåt. Hur ser det ut där? Eftersom jag - ännu - inte läst in mig på detta kan jag inte ge en kommentar om detta.

2008-01-15 @ 20:53:33
Postat av: AJ

Jag håller med dig här Rob, skolan är redan rangordnande som den är. Den enda nyttan skulle vara att diciplinera eleverna mer, varför inte införa skoluniform och morgonbön också så skolan förvandlas till en fullfjädrad uppfostringsanstalt. Men då måste förstås läroplanen skrivas om och man måste gå emot varje antydan att tillämpa modern pedagogisk forskning.

2008-01-15 @ 21:54:51
Postat av: jennie

jag tror på en hårdare skola. vi får diskutera det här vilt nästa gång vi ses:) Kan bli skoj

2008-01-16 @ 13:18:53
URL: http://salmiakatfolket.blogg.se
Postat av: Daniel

Jag håller inte med om att införandet av skriftliga omdömen kan leda till skoluniform och morgonbön. För mycket halmmansargumentation för min smak =P

2008-01-17 @ 20:35:10
URL: http://kratzek.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0