Min händelserika dag, del 1

Igår var det en väldigt händelserik dag, eller kanske inte så händelserik i sig, men jag åkte omkring mycket i alla fall. Började med att jag vaknade före väckarklockan eftersom jag somnade så förbaskat tidigt, elva. Steg upp och fixade med det vanliga, frukost och sånt ni vet. Stack alldeles för tidigt ner till stationen och fick vänta där i bästan en kvart, suck! Tog tåget in till Malmö! Varför skulle jag till Malmö då? Jo det var upprop på min nya kurs, och visst hade man kunnat registrera sig i efterhand, men jag ville åka in och vara med där och då. Att vara med vid mjukstarten kan alltid vara en bra idé, och det kändes lite konstigt att börja en kurs där jag inte kände någon. Eller förresten, Timmy ska ju läsa den också, hähä. Men han var inte där, och det var det jag tänkte på. Fört var det info från kåren, från en väldigt trevlig man. Sen var det info från läraren, och jag tror att det kommer att lösa sig bra med den här kursen. En del frågetecken rätades ut. En sak som jag tydligt märkte var opersonligheten, som varit så avlägsen i Kristianstad. Det var inte alls något om att anpassa sig efter elevernas behov i första hand, utan reglerna stod först. Jag som precis börjat acceptera Kristianstadmodellen, haha!

Ett exempel på det; Tentorna ska lämnas i pappersform, och om vi ska skicka in våra tentor med post så måste de vara inne på inlämningsdagen. De har tuffat till reglerna där. Och att ha ett vanligt upprop var det inte tal om, vi skulle fylla i en blankett, som skulle lämnas in vid uppropets slut. Långt borta är  handuppräckning och Eduardos tanke att man ska lära sig namnet på alla elever. Det är tråkigt.

Annars gick det jättebra, eller hur bra det nu än skulle kunna gå. Var på "Orkanenbiblioteket" i lärarutbildningens hus. Jättestort hus med ett Jättestort bibliotek. Malmö Högskolas flaggskepp! Fick tag i två böcker där tillm kursen. Tre veckors lånetid, jag hade behövt de böckerna i tre månader, men man ska väl inte gnälla om det. Men jag fixade så att mitt bibliotekskort så att adressen stämde överens med där jag bor. Sen så kollade jag så att mitt internetkonto fortfarande funkade, eller rättare sagt, fixade så att det skulle funka igen, för jag tror jag fick samma inloggningsnamn som jag hade när jag pluggade där för jättelängesedan. Allt gick smidigt.

De höll förresten på att bygga överallt. Massivt bygge med citytunneln och fler nya hus höll på att byggas. Ytterligare något hade byggts klart sedan jag var där sist. Ska se vilken väg som är bäst att gå dit, vilken som går snabbast, för jag gick en liten omväg bara för att vara säker på att jag inte skulle bli stoppad av något stängsel. Men det var en trevlig känsla att vara tillbaka, för visst höll mycket nytt på att byggas, men det var mycket som var likt också. Kom på att jag trots allt saknade staden lite, men jag tror att det trots det är lite för stor för mig just nu. Tycker att det är perfelt om saker och ting ligger nära där man bor, och Kristianstad är en sån stad. Man kan nästan gå varsomhelst och stadskärnan är väldigt kompakt. Visst är det dyrt att pendla, men jag har inga planer på att plugga en massa terminer i Malmö så jag stannar där jag är tills vidare.

Kommentarer
Postat av: malmöbo

bästa väg från centralen till malmö högskola, IMER:
gå förbi busscentralen, gå över gatan till börshuset, gå på liten bro vid kanalen. fortsätt rakt fram tills du kommer till ett stort rött hus där det står malmö högskola på. svänghöger när du kommer ut på gatan. gå rakt fram med din högra sida mot tunnelbygget. sen ser du IMER-byggnaden.
lycka till :)

2008-01-23 @ 17:39:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0