Angående presidentvalet

Tänk att det kanske kommer att skrivas historia idag. Att USA skulle få en svart president i form av Barack Obama är knappast något som man tänkt sig innan valkampanjen började. Nu är det så nära. För att se hur otroligt det är, räcker det med att gå tillbaka och titta på vilka president innan, och i princip alla har tillhört samma kategori av människor. Många från södern, familjefäder med sina rötter inom någon protestantisk kyrka. Att John F Kennedy blev vald 1960 så var det otroligt för att han var katolik, bara det är anmärkningsvärt. Nu ska USA alltså få en svart president, och jag tror att han blir president till stor del tack vare att han inte uppträder som en svart presidentkandidat. Såvitt jag vet så är hans bakgrund vit övre medelklass, samt att han tillhör någon form av protestantisk kyrka. Det enda som skiljer honom från en vit kandidat är hans hudfärg, som jag ser det, och det är tack vare det som han är där han är idag.

Jag hoppas att han vinner inatt. Det är inte så att jag tycker illa om hans motståndare, John McCain. Han är en väldigt sympatisk man som har kämpat länge för vad han anser vara rätt och riktigt. Att han varit tvungen att göra avkall på många av sina värderingar för att ens bli kandidat är dock något negativt. När han kandiderade för åtta år sedan så var han alltför mycket av en demokrat i de republikanska väljarnas ögon, tror jag. Hans vicepresidentkandidat skrämmer mig dock mycket. Hon är en alldeles för konservativ person, som exempelvis tycker att kreationism borde läras ut i skolan bredvid (eller istället för) evolutionsläran. En sådan person ska inte sitta ett hjärtslag ifrån att vara i kontroll över USAs kärnvapenarsenal, verkligen inte.

Nu börjar spänningen på allvar!

Kommentarer
Postat av: AJ

Tack för inlägget, satt och väntade på när det skulle komma.

2008-11-04 @ 17:14:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0