Äppelpaj

Jag gjorde paj häromdagen, och jag tänkte visa lite hur jag brukar göra. Detta är ett recept som jag använt ganska så länge, och det är något snabbare än att göra en paj på smuldeg.


Man börjar med att smälta 100 gram margarin (eller smör) i en kastrull. Det ska inte bli jättevarmt, utan det ska bara smälta. Jag brukar stänga av plattan ganska så snabbt.


Därefter så blandar jag ner 1,5 dl mjöl och knappt 2 dl havregryn, samt i matsked socker. Rör runt ordentligt så att alla ingredienserna blir ordentligt fördelade i smeten.


Sen så är det dags att fixa till äpplen. Skala, kärna ur, dela på mitten och sedan i halva "slantar" liksom, som på bilden.


Helt enkelt så fördelar man sina äpplen i en ugnsfast form, ungefär som på bilden ovan. Man kan strö över en matsked socker här med ifall man känner för det.


Därefter så fördelar man smeten, som man gjorde förut, på det här sättet. Det är inte alltid det täcker helt, men det gör inget.


200 grader i ugnen i cirka en halvtimme, och sen ser den ut såhär. Mumsigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0