Leve den fria högskolan!

Lyssnade på Studio ett från igår, och fick reda på att Malmö Högskola ska ha en kurs i marxistisk teori nästa termin. Detta handlar om en distanskurs på totalt 7,5 HP, och ska sträcka sig över hela terminen. Detta tyckte inte jag verkade särskilt kontroversiellt, Marxistisk teori har haft en stor genomslagskraft genom åren inte bara för kommunister utan även för andra politiska och teoretiska inriktningar. Nu är det dock så att det finns kritiker till att det genomförs en sådan kurs, och jag förstår inte riktigt varför.

Vice ordförande för MUF, Andre Assarsson menar;

"Det som upprör oss i MUF det är att man väljer år 2009 att uppmärksamma på ett sätt som gör att man ägnar en hel kurs  åt en tänkare vars idéer som är ansvarig till massmord, svält och elände varhelst man än praktiserat dem, och det är upprörande"

Jag tycker också att "massmord, svält och elände" är upprörande, men jag kan bara se en indirekt koppling till de brott som kommunismen genomfört genom åren. Visst, exempelvis Sovjetunionen hade väl hämtat sin ideologiska grund från Marx, men sen hade man utvecklat sin egen ideologi, men framförallt hade man utvecklat en praktik som inte hade direkt med Marx att göra, som jag ser på saken. Jag har aldrig läst att Marx ska ha förespråkat "massmord, svält och elände", det är något som Andre Assarsson får stå för.

Det är uppseendeväckande att en företrädare för Moderaterna går ut och säger, i princip, att man inte ska undervisa om Marx teorier. Han hävdar förvisso att man ska inom samma kurs visa upp alternativ, som då ska vara liberala enligt honom själv. Själv anser jag att man måste visa upp en kritisk bild av allt som undervisas på högskolan, och att det säkert kan göras inom ramen för en kurs som handlar om marxistisk teori. Med tanke på hur stor genomslagskraft liberalt tänkande har i samhället idag så anser jag dessutom att en kurs om ett alternativ till detta är oerhört viktig. De strömningar som går genom samhället idag är definitivt av högerliberal prägel, och det är dags att stanna upp och tänka om. Är det verkligen så vi vill ha samhället? Jag tror att en och annan idé kan komma från Marx, även om det förmodligen inte skulle vara det stället jag hade letat på först.

På frågan om politiker ska bestämma om politiker ska bestämma vad det ska vara för kurser vid högskolor svarar Andre Assarsson;

"Nä vi är de som går i bräschen för att universiteten ska vara fria, för att vi ska ha en fri utbildning i Sverige"

Det låter lite motsägelsefullt att å ena sidan mena att man inte ska ha en kurs i marxisitsk teori, och å andra sidan mena att universiteten ska vara fria. Att från politiskt håll ens ge sig in i en debatt angående en kurs existens är ett tecken på politisk styrning, eller åtminstone ett försök till det. Att vara så ignorant, som Andre Assarsson är, gällande den möjlighet till kritisk granskning inom ramen för högskolan är förvånande. Att inte ha kunskapen att det sker en kritisk granskning gör att man funderar på om personer som fäller ett sånt uttalande ens har uppmärksammat vad som pågår på högskolan.

Lennart Olausson, rektor vid Malmö högskola svarar;

"Men man kan inte sätta direkt likatecken mellan Marx och Marx idéer på 1800-talet och den hur man använder sig av hans idéer"

Detta är helt rätt enligt min åsikt. Man måste skilja på idéer å ena sidan, och å andra sidan hur dessa idéer uttolkats och sedan förvridits till något helt annat. Det är dock viktigt att se hur Marx teorier har uttolkats av andra och hur det har använts av andra för att se hur det exempelvis bidragit till de brott som utförts i kommunismens namn.

Andre Assarsson poängterar att han läst vid Lunds Universitet, där han gått en kurs som tagit upp flera olika teoretiska inriktningar. Det är så det brukar gå till, och Malmö Högskola har säkert ett flertal olika sådana kurser. Inom historia, idé- och lärdomshistoria, statsvetenskap eller internationella relationer. Jag har själv läst flera såna kurser där, och på andra ställen. Varför ska man inte kunna ha en kurs som fokuserar kring en tänkare? Varför måste man ha en allomfattande kurs bara för att kunna kritisera? Jag får dessutom en känsla av att Andre Assarsson på något vis nedvärderar Malmö Högskola eftersom han har gått vid Lunds Universitet. Snobberi tål jag inte!

Dessutom tror jag att Andre Assarsson inte hade blivit upprörd om Malmö Högskola startat en kurs om en konservativ eller liberal tänkare. Nej, det här är en diskussion som en politiker inte ska ge sig in i, eftersom det i slutändan alltid kan misstänkas vara försök politisk styrning. En intellektuell debatt angående Marx hade varit att föredra! Men vänta, det är ju precis det som kommer att hända på Malmö Högskola i höst!

Leve den fria högskolan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0