Depeche Mode i backspegeln

Så har man varit iväg för att se ett av sina favoritband igen. Depeche Mode, den här gången i Köpenhamn. Senast var det i Stockholm för tre år sedan. Då hade jag ingen blogg utan skrev på Lunarstorm.

Sommarens händelse hittills har självklart varit Depeche-resan till Stockholm. Då var man inte alls van vid värmen, men det funkade skapligt ändå. En tur till skansen hade nog varit för mycket. Jag och Anders försökte så gott som det gick att "chilla" i hettan. Man var skapligt seg av att sitta och vänta på att konserten skulle börja i värmen på Stockholms stadion. Tänk vad lite musik kan göra med ens humör, det rockade loss ordentligt och alla mina förväntningar uppfylldes, plus en hel del till. Publiken var seg som tusan, det var det enda som var dåligt. Men de vaknade till slut också. (Litet instick bara; sommarens äcligaste öl, Pripps sommarspecial med citrussmak, herrejävlar) Största överaskningen på konserten var nog "Photographic", den var definitivt bättre än albumversionen, så mycket bättre. En annan klar överaskning var "Shake the disease", med soloande Martin Gore, en helt enkelt underbar låt. Sämst under kvällen, om man nu kan kalla något dåligt, var nog "It doesn't matter two", en halvbra låt som utfördes utan tillräckligt mycket känsla.

Riktigt gött var det att sitta på båten på kvällen efter och dricka öl, snacka lite om allt möjligt och bara ta det lugnt. Satt och snackade lite om vilket band man ska se härnäst, och att Anders brorsa ska följa med också. Jag tror han behöver åka iväg lite då och då också. Ibland måste man komma iväg och vidga sina vyer som det så fint heter.

Nästa gång jag ska på konsert så får det bli flyg både dit och tillbaka, och kanske att man stannar en natt till. Det var hur drygt som helst att åka tåg tillbaka. Men å andra sidan är ju flyg väldigt smutsigt transportmedel och man tänker på miljön. Det får bli Köpenhamn då kanske. Finns det inte flygplan som går på etanol förresten?

Den här minisemestern var fullständigt lyckad annars, kan nog inte tänka mig att den skulle kunnat vara bättre. Jo, kanske ändå! Får väl erkänna att vi kanske skulle käkat på något av turisthaken i gamla stan när vi ändå var där, även om det kanske varit svindyrt. Men det satte jag mig emot, dum som jag var! Hehe!


Sommaren efter skrev jag ett inlägg om hur jag mindes den konserten, eller resan snarare. Då skrev jag så här på bloggen.

Satt och mindes Depeche Mode från förra sommaren. Åh va det var härligt! Den bästa semestern hittills, utan tvivel. Inte bara konserten, hela resan var riktigt najs. Älskar att beöka en stad sådär bara, upptäcka och glida runt, dricka en öl, käka lite, snacka en massa med min polare Anders O. Sånt borde man göra igen, nån gång om året i alla fall. Stockholm eller Göteborg, eller Köbenhamn kanske, det funkar det också. Fast det finns ju fler ställen man kan åka till. Måste ju inte vara till en stor stad heller, kan ju vara en mindre med. Åh, älska Depeche!

Ja, det blev två nätter och ja, det blev i Köpenhamn!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0