Phoenix

Läste klart Harry Potter and the Order of the Phoenix häromdagen, och jag blev faktiskt lite ledsen över att den tog slut. Det var en riktigt trevlig bok, kanske till och med den bästa i serien hittills. Riktigt najs att gotta ner sig i böckerna om Harry, det blir verkligen någon slags verklighetsflykt, och det skäms jag inte för att säga. Tycker att det är mysigt att drömma sig bort med hjälp av böcker. Kanske är det därför jag fastnat för fantasy-genren lite, och inte är särskilt förtjust i svenska deckare. Gillar när det inte handlar om verkligheten på något vis, och att man försvinna i nån värld som bara finns i böckerna.

Den senaste Harry Potter-boken handlade om hur Harry allt mer känner av lord Voldemorts återkomst. Världen börjar dessutom bli mycket hårdare och det visar sig snart att Hogwarts inte heller är nån helt trygg plats. Ministeriet vägrar erkänna den mörkes återkomst, och gör allt för att misskreditera Harry och rektor Dumbledore. Man till och med tillsätter professor Umbridge, en vanvettig liten tant som alltid klär sig i rosa, för att styra skolan åt det håll ministeriet föredrar. Snart så upptäcker eleverna att en mängd nya förbud och förordningar dyker upp på skolan. Som ett exempel kan Harry inte längre kontakta sin gudfar Sirius, som på sätt och vis är hans enda familj, bortsett från moster Petunia (som han tvingas stå ut med under somrarna).

Det mesta ser alltså mörkt ut på skolan. Som tur är så finns vännerna där som stöd, då Dumbledore allt mer verkar undvika Harry. Ska han stå ut hela terminen och ska han lyckas med att klara av årets slutprov i alla de viktiga skolämnena? Jag vet, men tänker inte berätta!

Nu har jag börjat läsa Låt den rätte komma in, skriven av John Ajvide Lindqvist. Den har jag fått låna av Anders O, vilket var vänligt av honom. Verkar bra nu till en början, så den kommer man nog att ta sig igenom ganska så snabbt. Sen är det dags för nästa Harry Potter, nämligen the Half-bloof Prince.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0