Avslut och framåtblickande

Så är årets Giro d'Italia slut. Ett av mina tips gick in när Denis Menchov vann hela tävlingen, men på sätt och vis hoppades jag lite att di Luca skulle ta det ändå, och det var ju ändå ganska så nära inför dagens etapp. Att Menchov dessutom skulle vurpa gjorde ju inte saken sämre. Det var nån minut där man satt där och undrade om han skulle klara sig, och det gjorde han ju ändå med marginal.
  1. Leipheimer 5,28 (6)
  2. Menchov 0,00 (1)
  3. Basso 3.59 (5)
  4. Sastre 3,46 (4)
  5. Lövkvist 48,00 (25)
Det blev alltså inte en top 20-placering för Lövkvist, vilket är lite synd, men han får ju fler chanser. Annars så prickade jag ganska så väl in årets topp-placeringar. Pellizotti hade jag inte alls tagit med i mina beräkningar, och han blev trea. Anledningen till det var nog det faktum att Basso kör i samma lag, Liquigas, och att jag väntade mig att ingen annan skulle köra för sammandraget där. Annars var det ju di Luca, som jag inte heller räknat med. Trodde inte han hade ett tillräckligt starkt lag bakom sig för att ha chansen att kämpa om segern.

Synd att det var bonus-sekunder under girot, annars hade nog Lövkvist fått köra i den rosa ledartröjan ett par dagar till. Det var ju tack vare dessa sekunder som di Luca tog tröjan av honom från början.

På söndag börjar Critérium du Dauphiné Libéré, den stora uppladdningstävlingen inför Tour de France. Åtta etapper på åtta dagar och enda svensken i tävlingen är Marcus Ljungqvist (Team Saxo Bank). Tror dock att Astanas Alberto Contador tar hem hela tävlingen, alternativt förra årets segrare Alejandro Valverde (Caisse d'Epargne).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0