Film/bokjämförelse

Så, nu har jag sett Harry Potter and the Goblet of Fire, och har en liten rättelse från mitt förra inlägg. I filmen är balen inte årligt återkommande på Hogwarts utan medföljer trekampsturneringen. Trodde att jag hade bättre koll på filmen, men tydligen var det en del som jag glömt bort. För det första var den bättre än vad jag kom ihåg. Storyn är ganska så klar, tydlig så att säga, trots att man tagit bort en del saker. Det finns dock alltid detaljer som man skulle vilja ha som i boken, eftersom de är bättre där. Jag tänker framförallt på en scen i slutet av filmen som är lagom förvirrande, som är hur tydlig som helst i boken. Det är så att man frångår storyn i början, vilket gör att den inte riktigt passar ihop i slutet. En annan scen är i början, som är spännande i boken men som i filmen bara blir konstig.

Tråkigt är att Winky och Dobby helt saknas i boken, samt Hagrids Skrewts, och att Rons bröder Percy och Bill inte är med alls. Det faktum att man nästan helt plockat bort Rita Skeeter ur filmen är också tråkigt. Nä, filmen är en blek kopia, det går inte att komma ifrån, men det är heller inte direkt dålig. Nåväl, man får väl vara ganska så nöjd med den här. Det går inte filma en så tjock bok utan att den skulle bli alldeles för lång. Nej, det är en del saker som offrats, och många saker är med ganska så översiktligt. Hade man kunnat göra det bättre? Ja, det tror jag.

Nästa bok är Harry Potter and the Order of the Phoenix. Den filmen har jag också sett någon gång, och jag minns knappt vad den handlade om. I sommar kommer sedan filmatiseringen av den näst-sista boken, Harry Potter and the Half-Blood Prince. Siktar på att läsa båda böckerna innan jag ser den filmen. Det är några månader kvar så det lär jag hinna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0