Inför girot del 2

Klantade till mig rejält igår när jag skrev om girot.  Alberto Contador är inte med i årets upplaga av tävlingen, vilket gör det ytterst svårt för honom att vinna. Har dock tittat lite på deltagarna, och som amatör jag är kan jag inte alls säga vem som kommer att vinna, men jag kan som alla andra gissa. Det viktigaste man måste peka ut det är laget. En cyklist vinner inte någon av de stora tävlingarna på egen hand, så det gäller att det finns rejält med uppbackning. Några som kan dra när det behövs, få fram kaptenen till en bra position i spurterna eller få upp kaptenen över bergen osv. De lag som jag tror har kapacitet är främst Astana och Rabobank skulle jag gissa på. Sen är det några till som har bra lag men det är flera som är jämna där. I dessa lag kommer man att köra för Leipheimer (Astana) och Menchov (Rabobank), och därmed tror jag att det kommer att stå mellan dessa två cyklister. Andra duktiga cyklister som har bra lag bakom sig är vår egen Thomas "Gotland" Lövkvist (Team Columbia - High Road) såklart, Carlos Sastre (Cervélo TestTeam), Christian Vandevelde (Garmin-Slipstream) och Ivan Basso (Liquigas). Kan för enkelhetens skull ranka cyklisterna efter hur stor chans jag tror de kommer ha när det gäller slutsegern (det här är alltså inte min gissning om slutställningen).

  1. Levi Leipheimer (USA)
  2. Denis Menchov (RYS)
  3. Ivan Basso (ITA)
  4. Carlos Sastre (SPA)
  5. Thomas Lövkvist (SVE)
  6. Christian Vandevelde (USA)
Jag är alltså förhoppningsfull angående Lövkvists chanser, men det är andra som förmodligen är bättre. Vi får helt enkelt sitta i sofforna och heja fram honom så gott det går.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0